بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN

بسمه تعالی

تاریخچه بنیاد استان:

با توجه به سابقه درخشان این استان در پرورش اندیشمندان و نخبگان و از سوی دیگر وجود استعدادهای بالقوه انسانی فراوان، وجود بنیاد نخبگان در این خطه عزیز و سربلند از میهن اسلامی بسیار ضروری و مهم می­نمود. بر این اساس بنیاد نخبگان استان مرکزی با حمایت ریاست وقت بنیاد ملی نخبگان و استانداری در تابستان 1391 و به عنوان بیست و ششمین بنیاد استانی شروع به کار نمود. این بنیاد با توجه به ضوابط و آیین­نامه­های بنیاد ملی نخبگان آغاز به شناسایی و جذب نخبگان علمی، پژوهشی و فرهنگی در گروه­های مختلف مانند دانش­آموختگان برتر، دانش­آموزان، مخترعین، برگزیدگان المپیادهای علمی و کنکور سراسری و ... نمود تا با حمایت آنان گام بلندی به سوی پیشرفت علمی، فرهنگی و اقتصادی استان و کشور عزیزمان برداشته شود.

مأموریت بنیادهای استانی:

مهمترین مأموریت بنیادهای استانی برنامه­ریزی و نظارت جهت اجرای اهداف کلان بنیاد ملی نخبگان بر اساس سند راهبردی کشور در امور نخبگان می­باشد یعنی بنیادهای استانی به عنوان نقطه اتصال مرکز و مرجع سیاستگزاری و راهبری با استعدادهای برتر، نخبگان و اجتماعات نخبگانی عمل می­کنند.

شاید به بیان دیگر می­توان گفت که مهمترین مأموریت بنیادهای استانی شناسایی، جذب، حمایت و توانمندسازی استعدادهای برتر، نخبگان و اجتماعات نخبگانی جهت اثر بخشی واقعی در جامعه و در تمام زمینه­ها و حوزه ها اعم از حوزه های علمی، فرهنگی، صنعتی، هنری و ادبی و ... می­باشد. اما تکریم و الگوسازی از نخبگان، گسترش فرهنگ وقف علمی و نخبه پروری، برنامه­های فرهنگی متضمن به آداب و اخلاق اسلامی، اردوهای جهادی علمی و تخصصی، شناسایی سرآمدان استان و ... را می­توان از دیگر مأموریت­های بنیادهای استانی دانست.

وظایف بنیاد نخبگان استان مرکزی

بنیاد نخبگان استان مرکزی علاوه بر شناسایی، جذب و حمایت مادی و معنوی از نخبگان استان، وظایفی در جهت اثر بخشی حضور نخبگان در سطح ملی و استانی بر عهده دارد. که در زیر اهمّ برخی از این وظایف آمده است:

 1)  وظایف سازمانی:

الف) برنامه ریزی و اقدام برای شناسایی و حمایت مادی و معنوی نخبگان و بهره‌مندی از استعداد و توانایی آنان در راستای ارتقاء تولید علم و فناوری و پیشرفت همه جانبه و متوازن استان

ب) کمک به شناسایی نخبگان و استعدادهای برتر استان در چارچوب آیین‌نامه های احراز نخبگی و استعداد برتر

ج) تلاش برای شکوفایی استعدادهای برتر و نخبگان استان و تسهیل اشتغال آنان در مراکز علمی، اجرایی، تولیدی، خدماتی دولتی و غیر دولتی استان

د) ایجاد و تقویت زمینه‌های همفکری میان نخبگان و استعدادهای برتر با یکدیگر و برگزاری اجتماعات نخبگانی

ه) نمایندگی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در استان و نظارت راهبردی و پیگیری جهت تحقق اهداف معاونت

2) سایر وظایف:

الف: حمایت ها

  • اعطای تسهیلات و جوایز دانشجویی شامل:
  • اعتبار آموزش یاری
  • اعتبار پژوهش یاری
  • اعتبار فن یاری
  • اعتبار اجرای رساله دکتری
  • اعتبار هسته فناوری و کارآفرینی
  • مجوز و اعتبار اعزام به فرصت مطالعاتی داخلی و خارجی
  • مجوز و اعتبار شرکت در مجامع علمی داخلی و خارجی
  • راتبه دانشجویی، بیمه تکمیلی، هدیه ازدواج، ودیعه اجاره مسکن، برنامه و سفرهای زیارتی و گردشگری
  • اعطای تسهیلات و جایزه علمی علامه طباطبایی به استادان و پژوهشگران برجسته کشور
  • حمایت مادی از پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله دکترا با موضوعیت نخبگان
  • اعطای اعتبار پژوهش و نوآوری به اختراعات و مخترعین برگزیده در سه سطح و همچنین به سایر برگزیدگان جشنواره های مورد حمایت بنیاد
  • جایزه علمی به محققین دوره پسا دکترا
  • حمایت مادی از شرکت‌های دانش‌بنیان در به ‌کارگیری از دانش‌آموختگان برتر
  • اعطای تسهیلات نظام وظیفه به صورت بکارگیری نخبگان در پروژهای تحقیقاتی به جای خدمت سربازی
  • حمایت و تسهیل جذب نخبگان در دستگاههای اجرایی

 

نخبه و استعداد برتر کیست؟

تعریف نخبه:

به استناد ماده 4 اساسنامه بنیاد، نخبه به فرد برجسته و کارآمدی اطلاق می­شود که اثرگذاری وی در تولید و گسترش علم، هنر و فناوری و فرهنگ­سازی و مدیریت کشور محسوس باشد و هوش، خلاقیت، کارآفرینی و نبوغ فکری وی در راستای تولید و گسترش دانش و نوآوری، موجب سرعت بخشیدن به رشد و توسعه علمی و اعتلای جامعه انسانی کشور گردد.

تعریف استعداد برتر:

به فردی اطلاق می­شود که به صورت بالقوه نخبه بوده ولی هنوز زمینه های لازم برای شناسایی کامل و یا بروز استعدادهای ویژه او فراهم نشده است.

در حال حاضر حوزه های شناسایی گروه­های استعداد برتر و یا نخبگی به شکل زیر می باشد:

  • دانش آموزی
  • دانشگاهی
  • حوزوی
  • مخترعان و مکتشفان
  • علوم قرآنی
  • فعالان هنری
  • ادبی
  • 1402/05/18 - 13:28
  • - تعداد بازدید: 157
  • - تعداد بازدیدکننده: 157
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
به همت بنیاد ملی نخبگان/

شیوه‌نامه توسعۀ فعالیت‌های مستعدان در مناطق محروم تدوین شد

شیوه‌نامه توسعۀ فعالیت‌های مستعدان در مدارس و مراکز یادگیری مناطق محروم با هدف رشد و بالندگی مستعدان در مناطق مختلف به همت بنیاد ملی نخبگان تدوین شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ بنیاد ملی نخبگان از توسعۀ فعالیت‌های مستعدان در مدارس و مراکز یادگیری مناطق محروم پشتیبانی می‌کند.

معرفی طرح

به‌منظور تحقق مأموریت و نیل به اهداف «طرح شناسایی و هدایت استعدادهای برتر (شهاب)» و در اجرای سیاست‌های اجرایی طرح شهاب در محور «هدایت» مبنی بر «تنوع‌بخشی به موقعیت‌ها و تجربه‌های یادگیری برای تمام دانش‌آموزان» در دورۀ ابتدایی و «ارتقاء کیفیت تحصیل رسمی، غنی‌سازی در حوزه‌های استعدادی و پرورش مهارت‌های پایۀ اثرگذاری نخبگانی (خلاقیت، حل مسئله، رهبری و همدلی اجتماعی) مستعدان» در دورۀ متوسطه (مصوب شورای راهبری طرح شهاب)، بنیاد ملی نخبگان با تصویب شیوه‌نامه توسعۀ فعالیت‌های مستعدان در مدارس و مراکز یادگیری مناطق محروم از توسعۀ فعالیت‌های مستعدان در مدارس و مراکز یادگیری مناطق محروم پشتیبانی می‌کند.

اهداف طرح

  1. رشد و بالندگی مستعدان در مناطق مختلف (با تأکید بر مناطق محروم) و بهره‌گیری از توانمندی‌ها و قابلیت‌های آنان در تعالی و پیشرفت متوازن مناطق مختلف کشور.

  2. تحقق ویژگی‌های مدرسۀ مطلوب در چشم‌انداز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مبنی بر دارا بودن «ظرفیت پذیرش تفاوت‌های فردی، کشف و هدایت استعدادهای متنوع فطری و پاسخ‌گویی به نیازها، علائق و رغبت دانش‌آموزان در راستای مصالح و چارچوب نظام معیار اسلامی».

  3. ارتقای سطح کیفی فعالیت‌های مدارس و مراکز محل تجمع مستعدان به‌منظور تربیت متوازن تمام‌ساحتی، ارتقاء کیفیت تحصیل، پرورش مهارت‌های پایۀ اثرگذاری نخبگانی و استعدادهای خاص آنان.

    برای دریافت شیوه‌نامه کلیک کنید


  • گروه خبری : اخبار
  • کد خبر : 166744
کلمات کلیدی
مدیر مرکزی
خبرنگار

مدیر مرکزی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید