بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN

بسمه تعالی

تاریخچه بنیاد استان:

با توجه به سابقه درخشان این استان در پرورش اندیشمندان و نخبگان و از سوی دیگر وجود استعدادهای بالقوه انسانی فراوان، وجود بنیاد نخبگان در این خطه عزیز و سربلند از میهن اسلامی بسیار ضروری و مهم می­نمود. بر این اساس بنیاد نخبگان استان مرکزی با حمایت ریاست وقت بنیاد ملی نخبگان و استانداری در تابستان 1391 و به عنوان بیست و ششمین بنیاد استانی شروع به کار نمود. این بنیاد با توجه به ضوابط و آیین­نامه­های بنیاد ملی نخبگان آغاز به شناسایی و جذب نخبگان علمی، پژوهشی و فرهنگی در گروه­های مختلف مانند دانش­آموختگان برتر، دانش­آموزان، مخترعین، برگزیدگان المپیادهای علمی و کنکور سراسری و ... نمود تا با حمایت آنان گام بلندی به سوی پیشرفت علمی، فرهنگی و اقتصادی استان و کشور عزیزمان برداشته شود.

مأموریت بنیادهای استانی:

مهمترین مأموریت بنیادهای استانی برنامه­ریزی و نظارت جهت اجرای اهداف کلان بنیاد ملی نخبگان بر اساس سند راهبردی کشور در امور نخبگان می­باشد یعنی بنیادهای استانی به عنوان نقطه اتصال مرکز و مرجع سیاستگزاری و راهبری با استعدادهای برتر، نخبگان و اجتماعات نخبگانی عمل می­کنند.

شاید به بیان دیگر می­توان گفت که مهمترین مأموریت بنیادهای استانی شناسایی، جذب، حمایت و توانمندسازی استعدادهای برتر، نخبگان و اجتماعات نخبگانی جهت اثر بخشی واقعی در جامعه و در تمام زمینه­ها و حوزه ها اعم از حوزه های علمی، فرهنگی، صنعتی، هنری و ادبی و ... می­باشد. اما تکریم و الگوسازی از نخبگان، گسترش فرهنگ وقف علمی و نخبه پروری، برنامه­های فرهنگی متضمن به آداب و اخلاق اسلامی، اردوهای جهادی علمی و تخصصی، شناسایی سرآمدان استان و ... را می­توان از دیگر مأموریت­های بنیادهای استانی دانست.

وظایف بنیاد نخبگان استان مرکزی

بنیاد نخبگان استان مرکزی علاوه بر شناسایی، جذب و حمایت مادی و معنوی از نخبگان استان، وظایفی در جهت اثر بخشی حضور نخبگان در سطح ملی و استانی بر عهده دارد. که در زیر اهمّ برخی از این وظایف آمده است:

 1)  وظایف سازمانی:

الف) برنامه ریزی و اقدام برای شناسایی و حمایت مادی و معنوی نخبگان و بهره‌مندی از استعداد و توانایی آنان در راستای ارتقاء تولید علم و فناوری و پیشرفت همه جانبه و متوازن استان

ب) کمک به شناسایی نخبگان و استعدادهای برتر استان در چارچوب آیین‌نامه های احراز نخبگی و استعداد برتر

ج) تلاش برای شکوفایی استعدادهای برتر و نخبگان استان و تسهیل اشتغال آنان در مراکز علمی، اجرایی، تولیدی، خدماتی دولتی و غیر دولتی استان

د) ایجاد و تقویت زمینه‌های همفکری میان نخبگان و استعدادهای برتر با یکدیگر و برگزاری اجتماعات نخبگانی

ه) نمایندگی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در استان و نظارت راهبردی و پیگیری جهت تحقق اهداف معاونت

2) سایر وظایف:

الف: حمایت ها

  • اعطای تسهیلات و جوایز دانشجویی شامل:
  • اعتبار آموزش یاری
  • اعتبار پژوهش یاری
  • اعتبار فن یاری
  • اعتبار اجرای رساله دکتری
  • اعتبار هسته فناوری و کارآفرینی
  • مجوز و اعتبار اعزام به فرصت مطالعاتی داخلی و خارجی
  • مجوز و اعتبار شرکت در مجامع علمی داخلی و خارجی
  • راتبه دانشجویی، بیمه تکمیلی، هدیه ازدواج، ودیعه اجاره مسکن، برنامه و سفرهای زیارتی و گردشگری
  • اعطای تسهیلات و جایزه علمی علامه طباطبایی به استادان و پژوهشگران برجسته کشور
  • حمایت مادی از پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله دکترا با موضوعیت نخبگان
  • اعطای اعتبار پژوهش و نوآوری به اختراعات و مخترعین برگزیده در سه سطح و همچنین به سایر برگزیدگان جشنواره های مورد حمایت بنیاد
  • جایزه علمی به محققین دوره پسا دکترا
  • حمایت مادی از شرکت‌های دانش‌بنیان در به ‌کارگیری از دانش‌آموختگان برتر
  • اعطای تسهیلات نظام وظیفه به صورت بکارگیری نخبگان در پروژهای تحقیقاتی به جای خدمت سربازی
  • حمایت و تسهیل جذب نخبگان در دستگاههای اجرایی

 

نخبه و استعداد برتر کیست؟

تعریف نخبه:

به استناد ماده 4 اساسنامه بنیاد، نخبه به فرد برجسته و کارآمدی اطلاق می­شود که اثرگذاری وی در تولید و گسترش علم، هنر و فناوری و فرهنگ­سازی و مدیریت کشور محسوس باشد و هوش، خلاقیت، کارآفرینی و نبوغ فکری وی در راستای تولید و گسترش دانش و نوآوری، موجب سرعت بخشیدن به رشد و توسعه علمی و اعتلای جامعه انسانی کشور گردد.

تعریف استعداد برتر:

به فردی اطلاق می­شود که به صورت بالقوه نخبه بوده ولی هنوز زمینه های لازم برای شناسایی کامل و یا بروز استعدادهای ویژه او فراهم نشده است.

در حال حاضر حوزه های شناسایی گروه­های استعداد برتر و یا نخبگی به شکل زیر می باشد:

  • دانش آموزی
  • دانشگاهی
  • حوزوی
  • مخترعان و مکتشفان
  • علوم قرآنی
  • فعالان هنری
  • ادبی
  • 1403/06/26 - 16:08
  • - تعداد بازدید: 32
  • - تعداد بازدیدکننده: 32
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان خبر داد:

حمایت بنیاد ملی نخبگان از دستیاران آموزشی در طرح تدوین سرفصل‌های آموزشی هوش مصنوعی کاربردی

سعید خدایگان قائم مقام بنیاد ملی نخبگان، از حمایت بنیاد از دستیاران آموزشی در طرح تدوین سرفصل‌های آموزشی هوش مصنوعی کاربردی خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان، سعید خدایگان قائم مقام بنیاد ملی نخبگان گفت: اگر نگاهی به تاریخ انقلاب‌های صنعتی بیندازیم، اولین انقلاب صنعتی در قرن ۱۸ با اختراع موتور بخار اتفاق افتاد و پس از جنگ جهانی دوم با به وجود آمدن خط مونتاژ در حوزه صنعت بشر به تولید انبوه دست یافت.

خدایگان سپس وقوع انقلاب سوم که انقلاب فناوری دیجیتال بود را مورد تحلیل قرار داد و گفت: در انقلاب سوم کامپیوترها گسترش پیدا کرد، صنایع به کامپیوتر مجهز شد و رایانه به خدمت بشر گرفته شد.

وی با اشاره به انقلاب صنعتی چهارم بیان کرد: در انقلاب صنعتی چهارم، ترکیبی از فناوری‌های مبتنی بر اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و مباحث سایبری به کمک صنعت آمد و با شتاب فوق‌العاده‌ای توسعه پیدا کرد.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه از میان شاخه‌های در حال رشد در انقلاب صنعتی چهارم، هوش مصنوعی جایگاه ویژه‌ای دارد و با توجه به اینکه خاستگاه آن از علم کامپیوتر و مهندسی کامپیوتر است، ابزاری شگفت‌انگیز محسوب می‌شود، گفت: امروزه هوش مصنوعی علوم مختلف را در بر گرفته و متخصصین در حوزه های گوناگون با استفاده از آن، تحول قابل توجهی را در امور خود رقم زدند، به طوری که انتظار می‌رود ۸۸ درصد سازمان‌ها در ۵ سال آینده خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی را ارائه کنند که در چنین شرایطی و با توجه به سرعت رشد، می توان انفجار انقلاب هوش مصنوعی را متصور شد.

خدایگان با بیان اینکه جایگاه هوش مصنوعی نیاز به توجه بیشتری دارد و دانشگاهیان باید متاثر از شرایط جهانی سرفصل‌های دروس خود را تغییر دهند، تصریح کرد: تجهیز و توانمندسازی دانشگاهیان در حوزه هوش مصنوعی از ضروریات علم امروز است، چرا که به احتمال فراوان در آینده نزدیک اگر متخصصان بر ابزارهای هوش مصنوعی اشراف نداشته باشند ممکن است در شاخه‌های کاری خود با مشکلات متعددی مواجه شوند.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه امروزه در دنیا هوش مصنوعی جزو ترندهای اول جهانی محسوب می‌ شوند، ادامه داد: دانشگاه‌های مختلف دنیا سرمایه‌گذاری دقیقی بر روی ابزارهای مختلف هوش مصنوعی کرده، دروس مختلفی را در این حوزه تعریف و دانشجویان تحقیقات گسترده‌ای را در این زمینه آغاز کرده‌اند، در واقع می‌توان گفت هوش مصنوعی از دانشگاه‌های کامپیوتر به سایر دانشگاه‌ها ریشه دوانده است.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری و بنیاد ملی نخبگان در درک ضرورت طراحی سرفصل‌های دروس هوش مصنوعی در تمام رشته‌های دانشگاهی در اعلام فراخوان تدوین سرفصل‌های آموزشی هوش مصنوعی کاربردی ادامه داد:  متقاضیان در این فراخوان در مراحل سه گانه شامل تدوین سرفصل‌های اولیه، تولید محتوا و اجرا به استاد کمک کرده و تجربیات خود را در اختیار دانشجویان قرار می دهند.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در پایان با بیان اینکه در بنیاد ملی نخبگان طرح‌های متفاوتی برای حمایت از اجتماع نخبگانی وجود دارد، به امتیازهای دستیاران آموزشی در چندین طرح بنیاد از جمله طرح «جهت» اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه طرح تدوین دروس هوش مصنوعی رشته‌های مختلف دانشگاهی طرحی سه مرحله‌ای بود، دستیاران به میزان مشارکت مرحله ای خود در این طرح مشمول بهره‌مندی از امتیاز دستیاری در طرح‌های بنیاد ملی نخبگان خواهند شد و که بنیاد بر حسب وظیفه و رسالت ذاتی خود و در راستای ایجاد انگیزه و امید برای دستیاران آموزشی از ایشان حمایت خواهد کرد.


شایان ذکر است، زمینه‌سازی برای ارتقاء شناخت و دانش نخبگان و اساتید دانشگاه‌ها و دانشجویان خلاق از این حوزه جدید، ایجاد فرصت بهر‌مندی از ظرفیت‌های هوش مصنوعی کاربردی در رشته‌های مختلف دانشگاهی در مقاطع تحصیلات تکمیلی و آشنایی طیف گسترده‌ای از دانشجویان با جدیدترین متدها و شیوه‌های روز دنیا در رشته‌های مختلف، غنی‌سازی و به‌روزرسانی برنامه‌های آموزشی دانشگاه با جدیدترین دستاوردهای علمی در حوزه هوش مصنوعی، اشتراک گذاری تخصص و تجارب اساتید بنام و متخصص در حوزه هوش مصنوعی و ایجاد مخزن پیکره‌های دادگان داخلی مناسب الگوریتم‌های هوش مصنوعی از جمله اهداف فراخوان تدوین سرفصل‌های آموزشی هوش مصنوعی کاربردی است.

  • گروه خبری : اخبار
  • کد خبر : 173162
کلمات کلیدی
مدیر مرکزی
خبرنگار

مدیر مرکزی