بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN

بسمه تعالی

تاریخچه بنیاد استان:

با توجه به سابقه درخشان این استان در پرورش اندیشمندان و نخبگان و از سوی دیگر وجود استعدادهای بالقوه انسانی فراوان، وجود بنیاد نخبگان در این خطه عزیز و سربلند از میهن اسلامی بسیار ضروری و مهم می­نمود. بر این اساس بنیاد نخبگان استان مرکزی با حمایت ریاست وقت بنیاد ملی نخبگان و استانداری در تابستان 1391 و به عنوان بیست و ششمین بنیاد استانی شروع به کار نمود. این بنیاد با توجه به ضوابط و آیین­نامه­های بنیاد ملی نخبگان آغاز به شناسایی و جذب نخبگان علمی، پژوهشی و فرهنگی در گروه­های مختلف مانند دانش­آموختگان برتر، دانش­آموزان، مخترعین، برگزیدگان المپیادهای علمی و کنکور سراسری و ... نمود تا با حمایت آنان گام بلندی به سوی پیشرفت علمی، فرهنگی و اقتصادی استان و کشور عزیزمان برداشته شود.

مأموریت بنیادهای استانی:

مهمترین مأموریت بنیادهای استانی برنامه­ریزی و نظارت جهت اجرای اهداف کلان بنیاد ملی نخبگان بر اساس سند راهبردی کشور در امور نخبگان می­باشد یعنی بنیادهای استانی به عنوان نقطه اتصال مرکز و مرجع سیاستگزاری و راهبری با استعدادهای برتر، نخبگان و اجتماعات نخبگانی عمل می­کنند.

شاید به بیان دیگر می­توان گفت که مهمترین مأموریت بنیادهای استانی شناسایی، جذب، حمایت و توانمندسازی استعدادهای برتر، نخبگان و اجتماعات نخبگانی جهت اثر بخشی واقعی در جامعه و در تمام زمینه­ها و حوزه ها اعم از حوزه های علمی، فرهنگی، صنعتی، هنری و ادبی و ... می­باشد. اما تکریم و الگوسازی از نخبگان، گسترش فرهنگ وقف علمی و نخبه پروری، برنامه­های فرهنگی متضمن به آداب و اخلاق اسلامی، اردوهای جهادی علمی و تخصصی، شناسایی سرآمدان استان و ... را می­توان از دیگر مأموریت­های بنیادهای استانی دانست.

وظایف بنیاد نخبگان استان مرکزی

بنیاد نخبگان استان مرکزی علاوه بر شناسایی، جذب و حمایت مادی و معنوی از نخبگان استان، وظایفی در جهت اثر بخشی حضور نخبگان در سطح ملی و استانی بر عهده دارد. که در زیر اهمّ برخی از این وظایف آمده است:

 1)  وظایف سازمانی:

الف) برنامه ریزی و اقدام برای شناسایی و حمایت مادی و معنوی نخبگان و بهره‌مندی از استعداد و توانایی آنان در راستای ارتقاء تولید علم و فناوری و پیشرفت همه جانبه و متوازن استان

ب) کمک به شناسایی نخبگان و استعدادهای برتر استان در چارچوب آیین‌نامه های احراز نخبگی و استعداد برتر

ج) تلاش برای شکوفایی استعدادهای برتر و نخبگان استان و تسهیل اشتغال آنان در مراکز علمی، اجرایی، تولیدی، خدماتی دولتی و غیر دولتی استان

د) ایجاد و تقویت زمینه‌های همفکری میان نخبگان و استعدادهای برتر با یکدیگر و برگزاری اجتماعات نخبگانی

ه) نمایندگی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در استان و نظارت راهبردی و پیگیری جهت تحقق اهداف معاونت

2) سایر وظایف:

الف: حمایت ها

  • اعطای تسهیلات و جوایز دانشجویی شامل:
  • اعتبار آموزش یاری
  • اعتبار پژوهش یاری
  • اعتبار فن یاری
  • اعتبار اجرای رساله دکتری
  • اعتبار هسته فناوری و کارآفرینی
  • مجوز و اعتبار اعزام به فرصت مطالعاتی داخلی و خارجی
  • مجوز و اعتبار شرکت در مجامع علمی داخلی و خارجی
  • راتبه دانشجویی، بیمه تکمیلی، هدیه ازدواج، ودیعه اجاره مسکن، برنامه و سفرهای زیارتی و گردشگری
  • اعطای تسهیلات و جایزه علمی علامه طباطبایی به استادان و پژوهشگران برجسته کشور
  • حمایت مادی از پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله دکترا با موضوعیت نخبگان
  • اعطای اعتبار پژوهش و نوآوری به اختراعات و مخترعین برگزیده در سه سطح و همچنین به سایر برگزیدگان جشنواره های مورد حمایت بنیاد
  • جایزه علمی به محققین دوره پسا دکترا
  • حمایت مادی از شرکت‌های دانش‌بنیان در به ‌کارگیری از دانش‌آموختگان برتر
  • اعطای تسهیلات نظام وظیفه به صورت بکارگیری نخبگان در پروژهای تحقیقاتی به جای خدمت سربازی
  • حمایت و تسهیل جذب نخبگان در دستگاههای اجرایی

 

نخبه و استعداد برتر کیست؟

تعریف نخبه:

به استناد ماده 4 اساسنامه بنیاد، نخبه به فرد برجسته و کارآمدی اطلاق می­شود که اثرگذاری وی در تولید و گسترش علم، هنر و فناوری و فرهنگ­سازی و مدیریت کشور محسوس باشد و هوش، خلاقیت، کارآفرینی و نبوغ فکری وی در راستای تولید و گسترش دانش و نوآوری، موجب سرعت بخشیدن به رشد و توسعه علمی و اعتلای جامعه انسانی کشور گردد.

تعریف استعداد برتر:

به فردی اطلاق می­شود که به صورت بالقوه نخبه بوده ولی هنوز زمینه های لازم برای شناسایی کامل و یا بروز استعدادهای ویژه او فراهم نشده است.

در حال حاضر حوزه های شناسایی گروه­های استعداد برتر و یا نخبگی به شکل زیر می باشد:

  • دانش آموزی
  • دانشگاهی
  • حوزوی
  • مخترعان و مکتشفان
  • علوم قرآنی
  • فعالان هنری
  • ادبی
  • 1403/07/03 - 14:55
  • - تعداد بازدید: 100
  • - تعداد بازدیدکننده: 99
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه

«کارتوشه» چگونه فرصت کسب تجربه صنعتی را برای دانش‌آموزان سمپادی فراهم می‌کند؟

«کارتوشه» با هدف ورود فارغ‌التحصیلان مستعد و نخبه سمپاد به شرکت‌های دانش‌بنیان طراحی شده، طرحی که ترکیبی از تجربه و دانش است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان، در دنیای در حال تحول امروز، مدارک تحصیلی به تنهایی برای تضمین یک شغل و آینده موفق کافی نیست؛ کارفرمایان به طور فزاینده‌ای به‌دنبال تجربه عملی هستند و اینجاست که کارآموزی وارد عمل می شود. انتخاب کارآموزی پس از ورود به دانشگاه می‌تواند به طور قابل‌توجهی در ادامه مسیر شغلی فرد تأثیر گذار باشد؛ کارآموزی دانش‌آموزی شبکه‌ها را گسترش می‌دهد و در را به روی فرصت های شغلی بالقوه باز خواهد کرد.

در دوران کارآموزی، برخی برای کارشان دستمزد می‌گیرند، برخی برای انجام کار پول می دهند و دسته‌ای دیگر اعتبار علمی می‌گیرند؛ برای برخی نیز ترکیبی از هر سه است. در هر صورت، گذراندن یک دوره کارآموزی برای دانش‌آموزان همان نکته مهمی است که وجودش در رزومه آنها، توجه کارفرمای آینده را به خود جلب خواهد کرد.

تاریخچه کارآموزی

اصطلاح «اینترن» برای اولین بار در دهه 1920 برای دانشجویان پزشکی به کار رفت؛ دولت و تجارت سرانجام این اصطلاح را پذیرفتند و در دهه 1960 برنامه های کارآموزی در پردیس های کالج ارائه شد.

امروزه، دانش‌آموزان در طول سال‌های کالج، دوره‌های کارآموزی را آغاز می‌کنند تا قبل از ورود به صنعت خود، تجربه‌ای خارج از کلاس کسب کنند.

کارآموزی، موقعیتی برد-برد برای داوطلب و صاحبان کسب‌و‌کار

InternMatch، یک پلتفرم آنلاین که بهترین نامزدهای کارآموز و کارفرمایان را به هم متصل می کند و افراد را با فرصت هایی مرتبط می‌کند که آینده را شکل دهند، خواه شرکتی آینده‌نگر که به دنبال کارورز است، خواه دانشجویی با انگیزه برای دنبال کردن دوره‌های کارآموزی معنادار یا دانشگاهی ای که متعهد به ارائه موقعیت‌های واقعی در دنیای واقعی است.

 در دهه 1980، تنها سه درصد از دانشجویان دوره کارآموزی را گذرانده بودند، اما امروزه، 47 درصد از کارفرمایان از برنامه های کارآموزی ساختاریافته برخوردار هستند.

در اینجا دو نکته کلیدی قابل ذکر است:

37 درصد از دانشجویان می گویند کارآموزی منبع خوبی برای کسب تجربه و اندوخته آینده است.

81 درصد از کارفرمایان می‌دانند که تجربیات خوبی با استخدام‌های جدید رقم خواهد خورد و از بعد اقتصادی نیز توجیه پذیر است.

 در نتیجه همانطورکه کارآموزی برای دانش‌آموزان اهمیت دارد، برای کارفرمایان نیز به همان اندازه مهم است و به بیان دیگر، کارآموزی یک موقعیت برد-برد برای داوطلب و کسب‌و‌کارها است.

آغاز برگ جدیدی از کارآموزی دانش‌آموزی در ایران

حسین افشین، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان  در آئین گشایش مدارس با حضور در یکی از دبیرستان‌های سمپاد‌ تهران، ضمن نواختن زنگ آغاز سال تحصیلی جدید از طرح «کارتوشه» رونمایی کرد. 

به گفته وی، طرح کارتوشه ترکیبی از تجربه و دانش است؛ دانش‌آموزان سمپادی از نخستین روز ورود به دانشگاه می‌توانند دست به دست شرکت‌های دانش‌بنیان تجربه صنعتی به دست آورند.

 برنامه "کارتوشه" با هدف ورود فارغ‌التحصیلان مستعد و نخبه سمپاد به شرکت‌های دانش‌بنیان به‌صورت داوطلبانه در بازه زمانی سه تا شش ماه طراحی شده است. این برنامه بستری را فراهم می‌کند تا دانش‌آموزان با بهره‌گیری از استعداد و توانایی‌های خود، وارد فضای کاری واقعی شوند و شرکت‌های دانش‌بنیان نیز از ورودی بسیار باکیفیت و نیروی انسانی جوان و خالق بهره‌مند شوند.

 این برنامه که فرصتی برای آماده‌سازی نیروی جوان در حوزه‌های دانش‌بنیان ایجاد می‌کند، از پایان سال تحصیلی 1403 آغاز خواهد شد و ثبت‌نام دانش‌آموزان از ابتدای ترم دوم تحصیلی 1403 امکان پذیر است همچنین دوره‌های کارآموزی از تیرماه 1404، پس از پایان امتحانات نهایی مدارس آغاز خواهد شد.

مسئولیت کلی برنامه «کارتوشه»، تنظیم سیاست‌ها و حمایت مالی و فنی از آن را معاونت علمی و فناوری عهده‌‌دار است و سازمان سمپاد مسئول شناسایی و معرفی فارغ‌التحصیلان واجد شرایط و هماهنگی جهت پیوستن به برنامه است.

شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری نیز، ایجاد فرصت‌های کارآموزی داوطلبانه و همکاری در جهت آموزش و بهره‌مندی از استعدادهای نخبه و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هماهنگی و نظارت بر مقررات مربوط به کارآموزی و ارائه تسهیلات بیمه‌ای را عهده‌دار هستند.

جذب نیروی انسانی مستعد و جوان به شرکت‌های دانش‌بنیان، ایجاد تجربه عملی و آشنایی با محیط کاری واقعی برای فارغ‌التحصیلان نخبه سمپاد، تقویت توانمندی‌ها و مهارت‌های فنی و نرم دانش‌آموزان برای آماده‌سازی بهتر جهت ورود به بازار کار و ایجاد بستر مناسب برای شرکت‌های دانش‌بنیان جهت بهره‌مندی از نیروهای مستعد نوجوان و کمک به رشد و توسعه آنها از جمله اهداف این برنامه است.

ثبت‌نام داوطلبانه، انتخاب و هدایت به شرکت‌ها، دوره کارآموزی و ارزیابی و نظارت چهار مرحله اجرایی برنامه است.

فارغ‌التحصیلان سمپاد می‌توانند به‌صورت داوطلبانه از طریق پلتفرم آنلاین ثبت‌نام کنند و اطلاعاتی شامل رشته تحصیلی، مهارت‌ها و علایق حرفه‌ای در فرآیند ثبت‌نام جمع‌آوری می‌شود و در ادامه براساس اطلاعات جمع‌آوری‌شده، فارغ‌التحصیلان به شرکت‌های دانش‌بنیان مرتبط معرفی می‌شوند و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند از میان داوطلبان براساس نیازهای خود، کارآموزان را انتخاب کنند.

دوره کارآموزی برای مدت سه تا شش ماه طراحی شده است و دانش‌آموزان در پروژه‌های عملی شرکت‌ها مشارکت می‌کنند و تجربیات ارزشمندی به دست می‌آورند در نتیجه شرکت‌های دانش‌بنیان با استفاده از این نیروهای جوان، می‌توانند به توسعه محصولات و خدمات خود سرعت ببخشند.

در مرحله ارزیابی و نظارت نیز ارزیابی مداوم عملکرد کارآموزان توسط تیمهای نظارتی معاونت علمی و شرکت‌های میزبان انجام خواهد شد و کارآموزان در پایان دوره بازخوردی از عملکرد خود دریافت می‌کنند و فرصت‌های رشد و جذب در شرکتها برای آنها بررسی خواهد شد.

کاهش هزینه‌های جذب نیروی جدید در شرکت‌های دانش‌بنیان

تجربه عملی واقعی در فضای کسب‌وکارهای دانش‌بنیان، افزایش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای در زمینه‌های تخصصی، فرصت ایجاد شبکه‌های ارتباطی با متخصصان و شرکت‌های فعال در حوزه‌های دانش‌بنیان از جمله مزایای این طرح برای دانش‌آموزان است. همچنین بهره‌مندی از نیروی انسانی جوان و مستعد، کاهش هزینه‌های جذب نیروی جدید و امکان آموزش و پرورش نیروهای جوان برای پروژه‌های آتی، ایجاد فرصت برای شناسایی و جذب استعدادهای برتر جهت گسترش کسب‌وکار نیز برای شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار ارزشمند است.

کمک به توسعه نیروی کار متخصص در حوزه دانش‌بنیان و تقویت ارتباط میان نخبگان جوان و شرکت‌های فناور و افزایش ظرفیت نوآوری در شرکت‌ها و تقویت توانایی‌های رقابتی ایران در بازارهای جهانی از جمله مزایای این طرح در اقتصاد کشور است.

مقایسه «کارتوشه» با برنامه‌های بین‌المللی

برنامه‌های کارآموزی دانش‌آموزی که در انگلستان شاهد هستیم بیشتر به صورت پرداخت حقوق و مدت طولانی‌تر برگزار می‌شود با این تفاوت که برنامه "کارتوشه" داوطلبانه است و بر اساس علاقه و توانمندی‌های فردی کوتاه‌مدت طراحی شده است.

سیستم آموزش دوگانه در آلمان نیز، مضاف بر مدت طولانی‌ بر آموزش نظری و عملی ترکیبی، تاکید دارد ولی در «کارتوشه» تمرکز بر تجربه عملی در پروژه‌های واقعی با مدت کوتاه‌تر است.

برنامه‌های کارآموزی در آمریکا از دیگر برنامه های مشابه کارپوشه است که در بسیاری از شرکت‌ها به صورت حقوقی برگزار می‌شود و بین سه تا 12 ماه متغیر است. «کارتوشه» فرصتی داوطلبانه است که به شرکت‌ها اجازه می‌دهد با نیروهای جوان نخبه همکاری کنند و استعدادها را شناسایی کنند.

 برنامه داوطلبانه «کارتوشه» فرصت منحصر به‌فردی را برای فارغ‌التحصیلان سمپاد فراهم می‌کند تا با ورود به شرکت‌های دانش‌بنیان، تجربه‌های واقعی و عملی کسب کنند و به عنوان نیروهای جوان نخبه، ورودی بسیار مؤثری برای این شرکت‌ها باشند؛ همچنین این برنامه به رشد مهارت‌ها، ارتباط با صنعت، و توسعه نیروی انسانی مستعد در کشور کمک خواهد کرد و فرصتی استثنایی برای شرکت‌های دانش‌بنیان جهت جذب و پرورش استعدادهای جوان فراهم می‌کند.

  • گروه خبری : اخبار
  • کد خبر : 173277
کلمات کلیدی
مدیر مرکزی
خبرنگار

مدیر مرکزی